Zelfverdediging / weerbaarheidstraining
Hoe te reageren bij bedreiging en fysiek geweld
Een caissière van de plaatselijke supermarkt wordt uitgescholden en bedreigd, omdat ze te weinig geld terug geeft. Een postbode wordt naar zijn keel gegrepen, omdat hij weer een brief komt brengen van een deurwaarder. Een treinconducteur wordt voor de zoveelste keer geslagen en bespuugd, omdat hij iemand aanspreekt die geen treinkaart heeft.
Dagelijkse incidenten. Maar niet voor uw medewerkers. Zij zijn niet gewend om met zulke situaties om te gaan. Weten niet hoe ze moeten optreden om deze te beëindigen. Een traumatische ervaring kan het gevolg zijn.
Wij bieden trainingen aan die op elk beroep, werkveld of problematiek toegepast kunnen worden. Uiteraard worden die toegespitst op bevoegdheden en de aard van de problematiek.
Hoe ziet de training eruit?
Na een korte voorstelronde en introductie beginnen we met een warming-up. Dit kan variëren van een stukje hardlopen tot aan korte intensieve oefeningen. Hierna start een training waarin vaardigheden worden geleerd. Bijvoorbeeld trap-, stoot-, verdedigings- en controletechnieken.
Aan het einde van de dag wordt alles in praktijk gebracht door verschillende situaties na te bootsen. De cursisten moeten reageren op de trainers en meteen de vaardigheden toepassen die ze de dag geleerd hebben.
Na de training zal de cursist:
• zich bewust te zijn van de verschillende weerbaarheidstechnieken;
• hoe hij/zij kan reageren in bepaalde situaties;
• technieken aan te leren die de cursist ook in kan zetten;
• zelfverzekerder te zijn;
• adequaat op dreigende situaties te reageren.